Krůček po krůčku

Běh vypadá jako jednoduchá činnost, která je člověku vrozená, a proto si leckdo může myslet, že na tom není nic těžkého. To je zčásti pravda, pro sportovce to těžké rozhodně není, ovšem je nutné říct, že ani každý sportovec neumí správně běhat. Jestliže se pro běh rozhodne člověk, který nikdy nebo dlouhou dobu nedělal žádný sport, může narazit na spoustu větších či menších nepříjemností, které by ho od běhání mohly odradit.

Jak vlastně začít?

 

Poznala jsem mnoho lidí, kteří skončili ještě dřív, než vlastně začali. K běhu bychom měli přistupovat stejně, jako když jsme se učili číst, psát nebo mluvit nějakým cizím jazykem. Všechno chce čas a je třeba začít od úplných základů, pěkně pomalinku.

 

1. Rychlou chůzi střídáme s pomalým během

 

Pokud vůbec neběháte a nevydržíte v kuse běžet alespoň 10 min, je pro vás nejlepší střídat rychlou chůzi s pomalým během. Většina začátečníků pohoří právě na tom, že si dávají už na počátku moc velké cíle. Nic není hned a k souvislému běhu na delší vzdálenosti se musíte dopracovat časem. Najděte si ideálně nějakého parťáka, se kterým budete moci začínat a vzájemně se podporovat. Jestliže jste již natolik zdatní, abyste běželi déle než 10min, je vhodné udržovat “konverzační” tempo, kdy jste si schopni s kamarádkou i trochu popovídat. Trénink vám aspoň hezky uteče.

 

2. Chůze není slabost

 

Jděte tak dlouho, jak jen potřebujete! Je normální, že vám občas dojdou síly a dech při běhu ve větším tempu, rozhodně si to nevyčítejte, není to nic co by vás mělo mrzet nebo trápit. Opakujte to, ale nepodceňujte se, uvidíte, že časem doběhnete o něco dál. Tímto způsobem překonáváte sami sebe a posilujete jak své tělo, tak svou vůli. Jen tak dál!

 

3. Snažte se běhat pravidelně

 

Nemusíte chodit běhat každý den, zejména když jste začátečník, ale důležitá je pravidelnost. Určete si dny, které vám na běh nejvíce vyhovují, a snažte se je dodržovat. Neznamená to ale, že v ostatních dnech nemusíte být nijak aktivní. Když máte volnou chvíli, můžete si třeba lehce zaposilovat ve fitku, jít na procházku nebo třeba do bazénu, kde aspoň uvolníte klouby namožené během.

 

4. Nic se nemá uspěchat

 

Čím více spěcháte, tím hůř pro vaše tělo. Vaše tělo potřebuje regenerovat, a jestliže není zvyklé na pohyb, jde mu to prostě trochu pomaleji. Možná máte občas pocit, že byste mohli dělat v tréninku větší pokroky, ale nic se nemá přehánět. Když se budete přepínat, dopracujete to leda tak k nějakému nepříjemnému zranění. Ovšem to, že vás občas druhý den po tréninku bolí nohy, je normální. Rozlišujte zdravou a nezdravou bolest. Pokud vás bude bolet nějaký kloub nebo třeba píchat ve svalu, dejte si pár dní klidu na zlepšení, v horším případě se poraďte se svým lékařem.

 

5. Mějte z běhu radost

 

Nemusíte dělat pokroky každý týden, někdy to přijde třeba až za čtrnáct dní, za měsíc nebo dokonce za dva měsíce. To už záleží jen na kvalitě vašeho tréninku (kvalitní trénink ovšem neznamená vydat ze sebe úplně všechno), na vašem stravování, na pravidelnosti běhání atd. Hlavně si běh užívejte a mějte z něj radost. Mějte dobrý pocit ze sebe i z toho, že jste pro sebe, své zdraví a svoji postavu něco udělali. Progres už přijde sám.

 

 

 

Děkuji za zavítání na můj blog a těšte se na další článek:)