Dopad chodidla

Jedno z největších témat běhu je to, jak má chodidlo při běhu dopadnout správně na zem. Právě špatný dopad chodidla nás může jak zpomalovat a více namáhat, tak může mít velký vliv na naše problémy s koleny, kotníky, kyčlemi a úpony.

Na internetu je spousta různých článků a názorů na toto téma, otázka je, která z teorií je ta správná. Máme běhat po špičkách, po patách nebo vlastně jak? 

 

Běh po špičkách 

Četla jsem mnoho článků, které běh po špičkách doporučují, ale tohle není ten správný způsob jak běhat! Hodně lidí běhá po špičkách, protože chtějí tlumit nárazy na kolena a kyčle, jenže běhání tímto způsobem má zas neblahý dopad na lýtka. Při běhu po špičkách namáháme nejvíce lýtka, takže mohou po krátké chvilce začít bolet či pálit. Sklon nohy nás také nutí běžet rychleji a delší vzdálenosti jsou tudíž hůře dosažitelné. Tuhle techniku využívají hlavně sprinteři, kteří potřebují běžet co nejrychleji, ale u dlouhých běhů se to opravdu nevyplácí.

 

Běh po patách

Tuhle techniku běhu bych definovala asi jako to nejhorší co můžete pro svoje nohy udělat. Při běhu přes paty se brzdíte a musíte vynaložit daleko větší úsilí k tomu abyste běželi vpřed. Když dopadáte na patu vystavujete nohy největším nárazům. Nohy také více propínáte, což má opravdu neblahé účinky na vaše kolena. Zejména kolena, kyčle a kotníky jsou na nárazy nejnáchylnější a mohou začít bolet. 

Jak má vaše chodidlo tedy dopadat? 

Je to velmi snadné, zkuste se proběhnout na boso a všechny vaše otázky se rázem zodpoví.

Vaše noha by měla dopadnout přímo na střed chodidla úplně přirozeně. Pokud i na boso běháte přes patu nebo přes špičku, opravdu lituji vaše nohy. Každopádně vše se dá trénovat a pokud vám dopad na střed chodidla při běhu dělá problémy, protože na to nejste zvyklí, zkoušejte si dopad při běhu zlehka hlídat. Zanedlouho si na to vaše noha zvykne a stanese to pro vás úplně přirozeným pohybem.